Що потрібно знати при купівлі мийного засобу
У наш час важко уявити побут без щоденного використання різноманітних мийних засобів.
Однак, не можна забувати і про те, що, купуючи продукцію, необхідно звертати увагу на інформацію, яку виробник повинен розмістити на упаковці відповідно до вимог Технічного регламенту мийних засобів, затвердженого Постановою КМУ від 20.08.2008 р. № 717 із внесеними змінами ПКМУ від 12.06.2013 р. № 408.
В Технічному регламенті визначено, що мийний засіб - будь-яка речовина або препарат, що містить мило та/або інші поверхнево-активні речовини, призначені для прання або очищення. Мийний засіб може бути у формі рідини, порошку, пасти, бруска, плитки, таблетки тощо.
Вимоги Технічного регламенту поширюються на:
- мийні засоби, призначені для прання або очищення та введені в обіг на території України для потреб споживача (користувача);
- мийні засоби, призначені для замочування, полоскання, підкрохмалювання, апретування, пом’якшування або вибілювання виробів з тканин;
- мийні засоби, призначені для очищення поверхонь, матеріалів, виробів, механізмів, механічних пристроїв, транспортних засобів та допоміжного обладнання, інструментарію, апаратури тощо;
- інші мийні засоби, призначені для використання під час прання та очищення.
Купуючи мийні засоби, мало хто замислюється, яку небезпеку для здоров’я може становити засіб, що має надмір хімічних речовин. Більшість споживачів переконані: якщо товар продають, то він придатний для використання. На жаль, це не так. Отож, важливо при придбанні товару, звертати увагу на наявність маркування. Відповідно до вимог п. 11 Технічного регламенту, мийний засіб маркується шляхом нанесення на зовнішню поверхню паковання чи етикетку напису чіткими літерами, що не змиваються протягом строку придатності такого засобу, із зазначенням:
- найменування та інформації про призначення мийного засобу;
- торговельної марки (за наявності) або торговельного знака, найменування, місцезнаходження та номера телефону виробника мийного засобу або його уповноваженого представника;
- інформації про склад мийного засобу;
- адреси, зокрема електронної пошти (за наявності), та номера телефону, за якими можна одержати технічний опис інгредієнтів;
- інструкції із застосування, заходів безпеки та спеціальних застережень згідно із законодавством, а в разі їх відсутності - вимог, наведених у ДСТУ ГОСТ 31340:2009 “Попереджувальне маркування хімічної продукції. Загальні вимоги”;
- маси нетто чи об’єму;
- дати виготовлення;
- строку придатності;
- умов зберігання (в разі потреби).
Вибираючи мийні засоби, не варто купувати низькоякісну продукцію на стихійному ринку, в невідомому магазині та в упакованні, на якому не зазначено склад товару. Під час вибору, не слід орієнтуватися на рекламу чи назву торгівельних марок. Найкраще, звернути увагу і бути зосередженим на читанні етикеток та огляді самої пачки.
А ось зображення фруктів та овочів на маркуванні рідких мийних продуктів є порушенням законодавства. Відповідно п. 14 Технічного регламенту, маркування паковання рідкого мийного засобу, не повинне містити графічного зображення продуктів харчування, зокрема фруктів, у разі, коли таке зображення може ввести споживача (користувача) в оману стосовно його застосування, крім випадків зображення продуктів харчування разом з речами побуту, що прямо вказують на призначення засобу.
На зовнішню поверхню паковання чи етикетку мийного засобу, що пройшов оцінку відповідності згідно з Технічним регламентом обов’язково наноситься знак відповідності згідно форми та опису, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1184 “Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення”.
Пам’ятайте, що при придбанні товару, не можна нехтувати інформацією, яку розміщує на маркуванні продукції виробник. Вимоги до маркування продукції встановлюються нормативним документом, відповідно до яких вона виробляється. Це інформація про найменування виробника, його місцезнаходження, товарний або фірмовий знак, склад продукції, призначення та спосіб застосування, запобіжні заходи, дату виробництва або кінцевий термін реалізації, термін зберігання, тощо. Люди чомусь набагато більше довіряють продукції закордонній, аніж вітчизняній, хоча саме українська проходить дослідження і є набагато безпечнішою для споживачів.
Мийні засоби, зокрема пральні порошки, світова наука класифікує як найнебезпечніші для здоров’я людини і навколишнього середовища хімічні речовини зі всіх речовин, із якими споживач контактує у побуті. Це пояснюється їхнім масовим розповсюдженням, постійним (на протязі всього життя) контактом людини з миючими засобами, включаючи контакт шкіри людини з одягом, на якій є залишки токсичних компонентів пральних порошків. Наявність у складі мийних засобів ПАР, фосфатів, багатьох інших компонентів суворо контролюється, оскільки при перевищенні дозування організму людини може бути завдано істотної шкоди. Проблема ще й у тому, що якщо на етикетці зазначено той або інший інгредієнт - значить його присутність в зазначеній кількості дозволена чинним законодавством.
Важливо пам’ятати, що кожен з нас – споживач. Нам гарантоване право на якісну, безпечну продукцію, товари та послуги, адже це не тільки здоров’я нації, а й вірний крок до інтеграції у світовий споживчий простір.